CSEI „Sf. Vasile” Craiova, singura școală specială de stat din România acreditată UNESCO

Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Sf. Vasile” din Craiova a devenit prima unitate de învățământ special de stat acreditată UNESCO din România, intrând într-o rețea globală ce reunește peste 12.000 de instituții în 182 de țări membre UNESCO. Pentru comunitatea școlii, acest moment a fost unul de mândrie și emoție.
Acreditarea UNESCO reflectă recunoașterea eforturilor comunității școlare și conectează acest centru la o familie globală dedicată educației de calitate.
„A fost un moment de mândrie profundă și emoție sinceră, în care am simțit că eforturile și dedicarea întregii comunități școlare au fost recunoscute la un nivel înalt. A fost clipa în care entuziasmul s-a împletit cu un sentiment de responsabilitate, știind că devenim parte dintr-o familie globală care promovează educația de calitate, valorile universale și deschiderea către lume”, menționează prof. Alina Filip, directorul CSEI „Sf Vasile” din Craiova.

Pentru copii, UNESCO înseamnă să se simtă văzuți, apreciați și respectați
Pasul făcut aduce schimbări semnificative pentru elevi, mai ales pentru cei cu cerințe educaționale speciale.
„Certificarea UNESCO înseamnă enorm pentru elevii noștri. Pentru cei 176 de copii cu cerințe educaționale speciale este o confirmare că școala lor face parte dintr-o comunitate globală care pune pe primul loc demnitatea fiecărui copil și educația incluzivă. În practică, asta le aduce mai multe activități culturale, artistice și educaționale adaptate nevoilor lor, mai multă vizibilitate și oportunități de a fi implicați în proiecte internaționale. Pentru ei, UNESCO înseamnă să se simtă văzuți, apreciați și respectați. Înseamnă o școală deschisă lumii, în care pot să-și exprime potențialul și să fie priviți dincolo de dizabilități”, explică prof. Ramona Budihală, inițiator proiect.
Elevii beneficiază de activități concrete care îi ajută să se dezvolte emoțional, social și cultural.
„Un exemplu concret de activitate UNESCO prin care îi sprijinim pe elevii noștri este programul pe care îl organizăm în jurul zilelor de 3 și 10 decembrie, dedicate persoanelor cu dizabilități și drepturilor omului. Pe 3 decembrie, deschidem larg usa sălii polinzoriale a școlii pentru copii și părinți și organizăm activități centrate pe incluziune: mini-expoziție cu materiale Braille, alfabet LMGR și dispozitive polisenzoriale, o „Paradă a abilităților” și construirea ”Copacului incluziunii și prieteniei”. Aceste activități îi ajută pe elevi să își cunoască și să își valorizeze abilitățile, să-și întărească încrederea în ei, să comunice mai bine și să simtă că fac parte dintr-o comunitate în care diversitatea este prețuită. De asemenea, pe 10 decembrie ne vom focaliza atenția pe drepturile culturale și celebrarea patrimoniului imaterial, prin activitatea ”IA românească - Comunicarea prin simboluri comune naționale în contextul Zilei Internaționale a Drepturilor Omului”, elevii, părinții și cadrele didactice, descoperă poveștile ascunse în simbolurile naționale de pe iile românești, învață să recunoască simboluri identitare și să respecte tradițiile. Acest tip de educație culturală le dezvoltă spiritul de apartenență, curiozitatea, respectul față de sine și față de ceilalți.
Împreună, aceste activități UNESCO contribuie la dezvoltarea lor emoțională, socială și culturală și îi formează ca persoane deschise, tolerante și conștiente de propriile drepturi și valori”, completează prof. Monica Dobre, consilier activități extracurriculare.
Rolul profesorilor în procesul UNESCO este esențial
Mediul incluziv este creat prin adaptarea continuă a activităților și implicarea familiei și comunității.
„La CSEI Sf. Vasile Craiova, reușim acest lucru prin câteva direcții clare, pe care ne străduim cu toții să le urmăm: individualizăm educația pentru fiecare elev, oferim terapii specifice nevoilor și tipurilor de deficiențe pe care le au, colaborăm strâns cu familia și specialiștii, toate activitățile-curriculare și extracurriculare-sunt adaptate astfel încât toți copiii să poată participa, implicăm constant comunitatea și zona ONG în proiecte și activități, astfel încât să putem oferi copiilor și părinților experiențe de creștere a calității vieții independente. Promovăm constant acceptarea și respectul, iar elevii sunt încurajați să se implice activ. Astfel, ei se simt văzuți, valorizați și parte reală a comunității școlii”, adaugă Dobre.
Profesorii sunt cei care transformă principiile UNESCO în practică și îi inspiră pe copii.
„Rolul profesorilor în procesul UNESCO este esențial. Noi suntem cei care transformăm valorile UNESCO în realitate, zi de zi, în sala de clasă, în activitățile terapeutice, în proiectele de voluntariat și în fiecare interacțiune cu copiii. Profesorii sunt puntea dintre principii și viața trăită de elevi: noi creăm un mediu incluziv, armonios, sigur, în care fiecare copil este văzut, respectat și sprijinit să-și atingă potențialul. Prin munca noastră, prin colaborare și prin dedicarea de care dăm dovadă, contribuim la creșterea calității vieții copiilor, dar și a colegilor noștri, pentru că doar într-o echipă unită pot prinde viață valorile UNESCO. În fiecare zi în care inspirăm un copil, încurajăm o familie sau îi oferim cuiva o șansă nouă, noi continuăm acest proces și îl ducem mai departe. Ca profesor kinetoterapeut și coordonator al Strategiei Naționale de Acțiune Comunitară, dar și ca om care investește multă muncă de voluntariat în viața copiilor, am înțeles că adevărata noastră putere vine din felul în care reușim să lucrăm împreună, în armonie, în aceeași direcție”, menționează și prof. dr. kt. Oana Budeancă-Babolea.
Spiritul UNESCO se reflectă și în povești ale elevilor, cum este cea a clasei a VIII-a A, formată din elevi cu deficiențe de auz.
„Da, există o poveste care cred că simbolizează perfect spiritul UNESCO al școlii noastre. Este povestea clasei mele, Clasa a VIII a A: elevi surzi care au participat la evenimentul de 8 Martie organizat de Fundația Zurli, la Teatrul Național Marin Sorescu. Copii s-au pregătit intens pentru momentul artistic, un cântec interpretat în limbaj mimico-gestual, creat pentru a transmite emoții și recunoștință chiar și celor care nu cunosc acest limbaj. A fost uimitor să văd cum elevii mei și-au asumat rolul de ambasadori ai diversității și ai culturii. Pe scenă nu au mai fost doar elevi cu deficiențe de auz. Au fost mesageri ai incluziunii, conduși de către profesorul – educator Diana Stoica. Acea seară a demonstrat că barierele pot fi depășite, că arta și educația pot uni oameni diferiți și că elevii cu nevoi speciale pot aduce lumină, sensibilitate și cultură în comunicare. Iar pentru mine ca diriginte, momentul acela a fost mai mult decât un număr artistic: a fost o lecție de curaj, de demnitate și de umanitate. Da, povestea lor este povestea noastră și este, cred, simbolul cel mai frumos al drumului UNESCO în școală noastră”, precizează profesorul Laurențiu Bucur.
Apar și provocări
Deși există provocări, acreditarea UNESCO oferă resurse și motivație pentru a le depăși.
„Provocările noastre rămân legate de nevoia continuă de modernizare, de adaptare la schimbările din educație și de crearea unui mediu care să răspundă nevoilor unei generații tot mai dinamice. Ne confruntăm cu necesitatea extinderii resurselor, a formării permanente a cadrelor didactice și a dezvoltării unor proiecte relevante pentru elevi, într-un context educațional aflat în permanentă transformare. Recunoașterea UNESCO ne ajută semnificativ, pentru că ne deschide accesul la rețele internaționale de bune practici, la parteneriate și la proiecte inovatoare. Ne oferă motivație, vizibilitate și un cadru solid în care să dezvoltăm inițiative educaționale la standarde globale. În esență, această acreditare ne confirmă direcția și ne oferă instrumentele necesare pentru a depăși obstacolele cu încredere și profesionalism”, completează directorul unității școlare.
Mesajul final către alte școli din România subliniază valoarea educației incluzive.
„Pentru școlile din România, mesajul meu este acesta: educația incluzivă nu este doar o obligație, ci o responsabilitate morală și, mai ales, o oportunitate de a construi comunități școlare mai puternice și mai umane. Valorile UNESCO – respectul, diversitatea, cooperarea și drepturile omului – pot transforma orice școală într-un loc în care fiecare copil își găsește cu adevărat locul. Când privești elevii dincolo de limitele lor și le oferi spațiul necesar pentru a se exprima, descoperi potențial, creativitate și sensibilitate. În esență, o școală devine cu adevărat valoroasă atunci când îi primește pe toți copiii, fără excepție, și îi ajută să crească împreună. Educația incluzivă nu schimbă doar viețile elevilor, ci schimbă întreaga comunitate”, conchide inițiatorul proiectului, Ramona Budihală.





FOTO: arhivă.
Vizualizări: 124
Trimite pe WhatsApp

