Universitatea din Craiova, parteneră în proiectul european SPIEP pentru inovare și educație în sport

 

Sâmbătă, 1 noiembrie, în cadrul conferinței internaționale „Physical Exercises-A Complex and Modern Way to Promote Healthy Living”, organizată de Facultatea de Educație Fizică și Sport din Craiova, studenții au aflat despre un nou proiect european de anvergură, finanțat prin programul ERASMUS+, în cadrul căruia, Universitatea din Craiova este partener activ: SPIEP – Sport Science Physical Activity Innovation and Entrepreneurship Partnership.

SPIEP își propune să transforme educația în domeniul sportului prin inovare, digitalizare și spirit antreprenorial, formând o nouă generație de specialiști capabili să promoveze un stil de viață sănătos și să combată inactivitatea fizică, mai ales în rândul populațiilor vulnerabile.

Inițiativa SPIEP a fost lansată ca răspuns la observația conform căreia, în ciuda beneficiilor binecunoscute ale activității fizice, eforturile actuale de a crește nivelurile de HEPA (activitate fizică adecvată pentru sănătate) prin recomandări și investiții nu au avut succes. Este nevoie de noi perspective și abordări inovatoare.

Nucleul parteneriatului SPIEP este constituit din instituții de învățământ superior (IES) din domeniul științei sportului și educației fizice (SSEF). În calitate de IES din domeniul SSPA, recunoaștem rolul esențial pe care îl putem juca în creșterea nivelului de HEPA în rândul grupurilor vulnerabile – și, în general, în întreaga populație. Responsabilitatea instituțiilor SSPA depășește limitele academice tradiționale, iar noi avem datoria de a ne intensifica eforturile de a promova niveluri mai ridicate de HEPA în toate categoriile demografice.

SPIEP se bazează pe o premisă susținută de cercetări, conform căreia studenții din domeniul SSPEF au nevoie de abilități și competențe interpersonale și antreprenoriale (I/E) mai adecvate pentru a deveni agenți și mai eficienți în creșterea nivelurilor de HEPA (activitate fizică adecvată pentru sănătate) decât sunt în urma educației lor SSPA actuale. Pe parcursul carierei lor, acest lucru poate avea un impact semnificativ asupra creșterii nivelurilor de HEPA.

Deși instituțiile de învățământ superior (IES) din domeniul SSPA oferă deja studenților lor competențe specializate de înaltă calitate prin programele de studii existente, acești studenți au nevoie de abilități suplimentare în rezolvarea complexă a problemelor, intra-antreprenoriat, inovare socială, antreprenoriat social și digitalizare, pentru a-și valorifica pe deplin potențialul ca agenți ai schimbării în privința nivelurilor de HEPA, în special în rândul grupurilor vulnerabile.

SPIEP va pregăti, dezvolta și implementa trei module de formare unice, care vor acoperi aceste lacune de competențe. Abilitățile dezvoltate prin intermediul SPIEP pot fi încadrate în categoria „abilităților multiplicatoare”, adică acele competențe care se conectează la multe alte abilități și le amplifică valoarea, făcând competențele existente ale studenților mai puternice și aplicabile în orice context.

Astfel, SPIEP răspunde priorității specifice sectorului sportiv din cadrul programului Erasmus+ privind „Încurajarea unui stil de viață sănătos pentru toți”, concentrându-se în principal pe „Promovarea tuturor activităților care încurajează practicarea sportului și a activității fizice”. În al doilea rând, SPIEP va sprijini „Implementarea Recomandării Consiliului privind activitatea fizică benefică pentru sănătate și a Ghidurilor UE privind activitatea fizică”.

În ceea ce privește prioritățile orizontale Erasmus+, SPIEP va aborda, prin concentrarea asupra grupurilor vulnerabile în toate cele trei module, obiectivul de „Incluziune și diversitate în sport” și, prin dezvoltarea competențelor digitale ale studenților SSPA, va contribui la „transformarea digitală prin dezvoltarea pregătirii digitale, a rezilienței și a capacității instituționale”.

Peste 500 de studenți din Europa vor fi instruiți să devină promotori ai mișcării și sănătății publice, în concordanță cu Planul de lucru al Uniunii Europene pentru sport 2021–2024.

Proiectul are o valoare totală de 400.000 de euro, iar echipa locală este formată din prof. univ. dr. Germina-Alina Cosma (coordonator din partea Universității din Craiova, asist. univ. dr. Andreea-Mihaela Albină, asist. univ. dr. Horia-Alin Burileanu și dr. Iulia Burileanu. 

Parteneriat internațional

Proiectul este coordonat de Norwegian School of Sport Science (Norvegia) și reunește universități și organizații din Luxemburg, Cipru, Lituania, Danemarca, Norvegia și România.

Vizualizări: 99

Trimite pe WhatsApp

Citește și:

Călător în Oltenia

Olteni de poveste