Integrarea copiilor cu dizabilităţi

 

Integrarea înseamnă că relaţiile dintre indivizi sunt bazate pe o recunoaştere a integrităţii lor, a valorilor şi a drepturilor comune pe care le posedă. Când lipseşte recunoaşterea acestor valori, se instaurează alienarea şi segregarea între grupurile sociale. Integrarea înseamnă să ţi se permită să fii capabil să fii tu însuţi printre ceilalţi. Astfel spus, integrarea se referă la relaţia între individ şi societate şi se poate analiza având în vedere mai multe niveluri, de la simplu la complex.

Astfel, putem vorbi despre:

·         Integrarea fizică- permite persoanelor cu cerinţe speciale satisfacerea nevoilor de bază ale existenţei lor,adică asigurarea unui spaţiu de locuit în zone rezidenţiale, organizarea claselor şi grupelor în şcoli obişnuite, profesionalizarea în domenii diverse, locuri de muncă(în sistem protejat);

·         Integrarea funcţională- are în vedere posibilitatea  persoanelor cu cerinţe speciale  la utilizarea tuturor facilităţilor şi serviciilor oferite  de mediul social/ comunitate pentru asigurarea unui minim de confort (de exemplu: folosirea mijloacelor de transport în comun);

·         Integrarea şcolară- reprezintă procesul de includere în şcolile de masă sau în clasele obişnuite, la activităţile educative formale şi nonformale, a copiilor consideraţi ca având cerinţe educative speciale.  În cadrul Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Tg Jiu  funcţionează Comisia Internă  de Evaluare Continuă  care  promovează educaţia incluzivă şi este  pentru  integrarea copiilor cu cerinţe educaţionale  speciale în  şcolile de masă  în toate cazurile când acest lucru este posibil. Şcoala este chemată să se adapteze cerinţelor copiilor  cu nevoi speciale şi nu copiii obligaţi să se adapteze unui anumit model sau mediu şcolar în care unii se regăsesc, iar alţii se simt marginalizaţi sau chiar excluşi.

·         Integrarea socială- se referă la ansamblul relaţiilor sociale stabilite între persoanele cu cerinţe speciale şi ceilalţi membrii ai comunităţii (vecini, colegi de serviciu, oameni de pe stradă). Aceste relaţii sunt influenţate de atitudinile de respect şi stimă şi de ansamblul manierelor de interacţiune dintre oamenii normali şi cei cu cerinţe speciale;

·         Integrarea personală- este legată de dezvoltarea relaţiilor de interacţiune cu persoane semnificative, în diverse perioade ale vieţii. Aici sunt incluse diverse categorii de relaţii, în funcţie de vârsta subiectului- pentru un copil, relaţiile cu părinţii, rudele, prietenii.

·         Integrarea în societate- se referă la asigurarea de drepturi egale şi respectarea autodeterminării persoanei cu cerinţe speciale.

·         Integrarea organizaţională- se referă la structurile organizationale care  sprijină integrarea,  este necesar ca serviciile publice să fie organizate în aşa fel încât să răspundă nevoilor tuturor indivizilor din societate.

Autor articol: Profesor Pătrăşcoiu Adriana -membru al Comisiei Interne de Evaluare Continuă

Vizualizări: 104

Trimite pe WhatsApp

Citește și:

Călător în Oltenia

Olteni de poveste