Un raport SPER arată o situație îngrijorătoare: mii de copii lăsați singuri acasă

 

O cercetare realizată de Asociația Excelsior pentru Excelență în Educație și Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Gorj, cu privire la copiii din județul Gorj, cu cel puțin un părinte plecat în străinătate, a arătat că la nivelul anului 2020, în această situație erau 3.905 elevi, însă numărul lor trece de 4.100 pe măsură ce sunt consultate și alte surse de informare.


De asemenea, raportul Asociației Excelsior, care a fost conceput pentru proiectul SPER- Susținem Pregătirea Educațională Responsabilă, denotă că cei mai mulți copii care au părinții plecați în străinătate sunt din clasele primare (1185) și gimnaziale (1167), conform surselor ISJ Gorj. Proiectul SPER se desfășoară până în decembrie 2023 în localitățile Târgu Jiu, unde sunt și cele mai multe cazuri, Bălănești, Scoarța și Bengești Ciocadia, fiind făcute demersuri pentru extinderea zonei de aplicare a proiectului. 

Obiectivul general este creșterea nivelului de participare la educație a preșcolarilor, elevilor din învățământul primar (6-10 ani), gimnazial (11-14 ani) și secundar superior (14-16 ani), care au părinți plecați la muncă în străinătate prin implementarea unor măsuri integrate de educație și consiliere socială la nivelul județului Gorj și prin stimularea colaborării între unitățile școlare, autoritățile și instituțiile locale, ONG-uri și comunitate.

Soluții 

Cercetarea a fost făcută având la bază date oferite de Inspectoratul școlar Județean Gorj, dar și alte statistici naționale. În vederea colectării și interpretării datelor cercetării de față au fost luate în considerare următoarele dimensiuni: numărul de unități de învățământ cu personalitate juridică de la nivelul județului Gorj – 11 și numărul de consilieri școlari din unitățile de învățământ – 49. De aceea, proiectul SPER (cod SMIS 139433, proiect finanțat prin Fondul Social European – Programul Operațional Capital Uman 2014-202), propune activități de consiliere a părinților, ateliere de creație pentru copii, dotarea școlilor, crearea unei legături între societatea civilă, instituții publice și scoli, precum și acordarea unor subvenții pentru copii.  


Concluzia a fost că este nevoie de eforturi și proiecte integrate pentru a veni în sprijinul părinților și copiilor. Grupul țintă este alcătuit din 270 copii și 90 părinți/tutori ai acestora. 


Absența părinţilor poată fi compensată prin: 

●    consiliere școlară; 

●    sprijin în pregătirea temelor şi includerea în activităţi recreative (dezvoltarea serviciilor socio-educationale de tipul after-school); 

●    utilizarea tehnologiei pentru o mai strânsă legătură între copiii rămaşi şi părinţii plecaţi;

●    o mai bună comunicare a necesității respectării de către părinți a obligațiilor legale care le revin la plecarea din țară și a efectelor plecării părinților asupra copiilor rămași acasă;

●    implicarea întregii comunităţi în mai buna integrare a copiilor rămaşi în ţară prin intermediul parteneriatelor interinstituționale.

Vizualizări: 88

Trimite pe WhatsApp

Citește și:

Călător în Oltenia

Olteni de poveste