(închide)

ÎNVĂȚAREA DE-A LUNGUL ÎNTREGII VIEȚI ȘI PROGRAMUL ERASMUS+

 

De-a lungul întregii vieți, omul caută, niciodată nu e mulțumit. Unii caută „starea de bine”, alții se bucură de trăirea cu ceilalți și de aceea sunt dispuși aproape tot timpul să iasă din zona de confort și să interacționeze cu ceilalți, adică se învețe.
Atât timp cât interacționăm, trebuie să fim atenți la provocările societății în care trăim și la nevoile celor din jur. Așa crești, căci tot timpul vei învăța; dacă te întorci doar spre sine, ajungi într-un cerc închis, din ce în ce mai strâns, ca prinsoarea unui șarpe boa. 
Noi, ce din mediul educațional, prin definiție trebuie să învățăm toată viața, ca să nu fim strânși în cercul automulțumirii. 
Cine dorește „un altceva” în învățarea de-a lungul vieții trebuie să aspire la un curs de formare continuă Erasmus+, finanțat de Uniunea Europeană.

Pentru aceasta, instituția la care lucrează trebuie să aplice cu un proiect prin care să ceară finanțare pentru un număr de cursanți, iar profesorul doar trebuie să demonstreze că vrea să învețe și să împărtășească noutățile cu alți profesori.
Programul Eramus+ nu este doar  o oportunitate de învățare, ci și de cunoaștere a altor culturi și de interacțiune cu profesori din alte țări, de crearea unor conexiuni pentru proiecte de cooperare viitoare.
În acest an am beneficiat de un grant în cadrul proiectului de acreditare Erasmus+ nr. 2023-1-RO01-KA121-SCH-000140630, al Școlii Gimnaziale „Sfântul Nicolae” Târgu Jiu, la care lucrez. Este a treia experiență de formare europeană de care beneficiez în cariera mea. Pentru mine, s-a întâmplat cam o dată la 8 ani, începând la puțini ani după ce am încheiat „ascensiunea” tuturor gradelor didactice. Din timp în timp, am cerut de la mine acest efort în plus de a crește, pentru a simți că rămân „în formă”.
Îmi lipsea această interacțiune vie cu alți profesori din alte țări, căutarea și validarea unor repere, așa încât în perioada 22-26 aprilie 2024, am participat împreună cu colega mea, prof. Anamaria Neli Morie, la cursul „In the flipped classroom”, organizat de Centrul de educație Erasmuslearn  parte din Centrul de învățare pe tot parcursul vieții „Oloklirosi” din Heraklion, Creta, Grecia.
Am învățat despre abordarea pedagogică a „clasei inversate”, foarte utilă în reducerea analfabetismului funcțional la elevi. „Inversarea” presupune, că lecția este livrată de profesor într-o anumită formă (text, video, media online), structurată la nivel de obiective și de conținut de către profesor, ca și pentru lecția tradițională, doar că elevul parcurge materialul acasă, anterior lecției cu profesorul, așa încât partea de prelegere nu se va mai justifica, iar timpul lecții va fi folosit mai eficient, pentru dezbateri, analize, exerciții, teste, activități pe grupe.
Literatura online abundă deja în prezentări și modele de clasă inversată („flipped classroom”). Invităm profesorii a căuta astfel de informații și a încerca. Elevii adoră astfel de lecții pentru că:
elevii pot învăța în ritmul lor;
elevii își asumă responsabilitatea pentru învățarea lor;
elevii învață cum să exploreze un conținut informațional;
există mai multe oportunități de învățare la nivel superior;
profesorul îndrumă mai îndeaproape, cunoscându-i mai bine pe elevi și oferind asistență mai bună elevii colaborează mai mult.
Trebuie doar să nu irosești timpul în sala de clasă, pentru ca elevii să simtă justificat efortul pe care deja ei l-au făcut acasă. Atât timp cât profesorul propune activități de învățare diverse, la nivel de cunoștințe, abilități și atitudine, succesul metodei este garantat. 

Profesor pentru învățământul primar, Adriana Șurcă

Vizualizări: 230

Trimite pe WhatsApp

Citește și:

Călător în Oltenia

Olteni de poveste